sobota, 23 kwietnia 2016

Pokaż mi jak zachowujesz się na cmentarzu a powiem Ci kim jesteś.....

     
 Pokaż mi jak zachowujesz się na cmentarzu a powiem ci kim jesteś.....

 Jestem oburzona. Zniszczono pomnik poległych Romów.
     Ostatnio byłam na Cmentarzu Żydowskim w Warszawie na pogrzebie znajomej. Byłam tam pierwszy raz . przyjaciele, Żydzi przy okazji oprowadzili mnie po nim. Jest tam bardzo wiele grobów ludzi znanych i szanowanych w Polsce na przestrzeni dziejów. Jest też grób dziadków braci K. Często zastanawiam się, jak  my, Polacy-katolicy  możemy być antysemitami skoro katolicyzm wywodzi się z judaizmu, a wielu z nas, nawet nie podejrzewając ma korzenie żydowskie (Żydzi byli w Polsce od XIV wieku). Przy okazji sama użyłam słowa "kirkut" i dowiedziałam się, ze to słowo pogardliwe, coś w rodzaju "cmentarzyk"  i trzeba mówić po prostu: cmentarz żydowski. 
     Niszczenie cmentarzy ? To przyszło do nas wraz z wojskami radzieckimi. Niszczyli cmentarze ewangelickie bo to niemieckie, chociaż ewangelikami byli też Mazurzy, Kaszubi, Ślązacy, osadnicy holenderscy czy niemieccy.  Proszę mi powiedzieć co winien był zmarły w 17,18 czy 19 wieku ewangelik że znalazł się taki Adolf Hitler który zabił tyle osób i zniszczył taki kawał świata?
     Jeżdżąc po Polsce zwiedzałam także cmentarze w małych miastach. Na Pomorzu, na Śląsku  i na Mazurach ewangelickie.  
      W części Polski przeważają cmentarze prawosławne. To Polacy mieli je niszczyć bo przez lata byliśmy pod przemożnym w pływem Związku Radzieckiego ?  
      Przecież na każdym z tych cmentarzy : katolickich, prawosławnych, ewangelickich, żydowskich leżą Polacy i ci nieznani i ci znani, wielcy, którzy walczyli w polskim wojsku, którzy tworzyli polską kulturę i sztukę, którzy byli politykami, ekonomistami, lekarzami......
     Biedni ciemni, tępi i głupi ludzie niszczący cudze cmentarze. Dopóki się ich nie wychowa to tak będzie... Ale co robić jeśli chowają ich tacy sami ciemni, tępi i głupi dziadkowie, rodzice, nauczyciele, księża.... A my podobno już w XXI wieku....
     Pokaż mi jak zachowujesz się na cmentarzu a powiem Ci kim jesteś !

1 komentarz:

  1. Zero kultury na cmentarzu, zero kultury w muzeum, zero kultury w autobusie - takie są skutki bezstresowego wychowania i pozwalania absolutnie na wszystko.

    OdpowiedzUsuń